José Lamers     Jan Vesters     Wim Rühl     Piet Claessen    Wim van Baal    Cor Poels    Richard van der Sluijs    Els Vermeulen     Christa Severin   


José Lamers (1954 geboren )  
Beeldhouwster in Keramiek en Brons.


José maakt keramische en bronzen beelden. Meestal zijn menselijke vormen het uitgangspunt.
Deze worden echter vaak  met een knipoog naar de werkelijkheid vertaald. José volgde een aantal
cursussen  o.a. bij het Centrum van de Kunsten om elke keer weer nieuwe dingen te ontdekken en te
leren. Ook volgde ze een aantal workshops zoals raku en rook stoken. Haar beelden zijn afgewerkt met
glazuur en of oxides maar ook  patina  geeft een mooie afwerking. Ook werkt ze vaak met grove klei om
haar werk een krachtige uitstraling te geven. José vindt haar inspiratie in het leven zelf. Vreugde, verdriet,
wanhoop en blijdschap, je kunt het vaak uit haar beelden halen. Maar ook haar vele reizen, foto’s en
filmbeelden zijn voor haar geschikte inspiratiebronnen. De toegepaste lichaamsvormen zijn vaak buiten
proporties om de uitstraling te versterken en te accentueren.

 naar boven    

 

Jan Vesters (1953 Drunen)  
Beelden in Cortenstaal en Glas en of in Combinatie

In 1998 heb ik de kriebel gestalte gegeven, waarvan de kiem ergens eind 60tigerjaren ligt. In mijn vrije tijd
werkte ik, als bijbaantje, bij een kunstsmid, daar is de liefde voor metaal en kunst ontstaan. Verder ben ik
autodidact, ik houd ervan om dingen zelf uit te vogelen en te ontdekken. Ik woon en werk in het Limburgse
Horn. Mijn sculpturen zijn geen natuurgetrouwe verbeelding van de werkelijkheid maar meer ‘n uitdrukking
van een gevoel bij of een ervaring, beleving een fantasie over die werkelijkheid. Sommige sculpturen zijn
fantasie?,  gewoon?, ontstaan? Organische vrouwelijke vormen zijn een sterke inspiratiebron. Met af en toe
een uitstapje naar andere vormen, kubistisch of in vlakken. De materialen waar mijn voorkeur naar uit gaat
is werken met Cortenstaal en glas. In mijn begin periode verwerkte ik in bijna alle objecten onbewerkt natuur-
steen, de keien kwamen steeds terug, zij vormen de onvermijdelijke relatie met de natuur en geven vaak de
essentie van het beeld aan. De keien zijn puur natuur, de gebruikte materialen zullen er na verloop van tijd,
door de invloed van wind en regen in terugkeren. Vanaf 2006 wordt in plaats van natuursteen, de keien, steeds
vaker glas op de een of andere manier in de sculptuur verwerkt. Ik ben vooral op zoek naar de combinatie van
ijzer met glas. Het contrast tussen de verschillende materialen spreekt me erg aan. De kwetsbare helderheid
van het glas en het robuuste sterke ijzer. Het glas geeft vaak de essentie van de sculptuur aan. Ook maak ik
objecten van alleen glas. Hiervoor gebruik ik over het algemeen gerecycled glas. Inspiratie komt uit hetgeen
rondom mij gebeurt. Heftige gebeurtenissen inspireren vaak tot een sculptuur. Sommige beelden hebben een
diepere betekenis, belangrijker is welke betekenis het voor de kijker krijgt.

www.janvesters.nl

       



naar boven

 

Wim Rühl  (1953 Tegelen)
Schilder in Olieverf

Wim volgde schildercursussen bij diverse docenten. Eerst gebeurde dit bij het Centrum voor de kunsten en
later bij ECI in Roermond. Op dit moment maakt hij gebruik van de schilderwerkplaats bij ECI waar ook een
tiental andere schilders werkzaam zijn. De schilderijen ontstaan vanuit olieverf, meestal op doek, maar
soms ook op hout of papier. Olieverf biedt meer dan andere verfsoorten de mogelijkheid voor een levendige
schilderstijl. Onderwerpen worden vaak uit reiservaringen gehaald. Vaak ook vormt de mens, in al zijn facetten,
het belangrijkste onderdeel op het doek.  De schilderijen worden uitgevoerd met kwast en daarbij vaak
ondersteund door het paletmes. Het contrast wordt daardoor vergroot.
Een rijk kleurgebruik maakt het beeld levendig en geeft een levendige sfeer.

   





naar boven

 

Piet Claessen  (1946 Roermond   9 november 2011 Roermond)
Beeldhouwer in Steen en Hout

Het is april 2000 dat we van start gaan met HAK2000, de Häörder Amateur Kunstenaers. En Piet was vanaf
dag één actief lid van het gezelschap. Op dat moment woonden Marjan en Piet nog in Horn. Met z’n negenen
zijn we het kunstzinnige pad opgegaan en hebben  leuke tijden beleefd. Piet was beeldhouwer en had zich
al een aantal jaren bekwaamd bij het Centrum voor de Kunsten in Roermond. En dat was ook goed te merken
tijdens ons eerste grote gezamenlijke project op de Beegderheide. Daar werden op een creatieve manier
Amerikaanse eiken geringd. De beelden die – ook door Piet – daar werden aangebracht zijn ook nu nog te  zien.
De vergankelijkheid is daarbij tastbaar, niet verschillend van een mensenleven.  Ook in die wintermaanden
van 2003 en 2004 kampte Piet al met zijn gezondheid. Regelmatig moest hij medicijnen nemen om de werkdag
door te komen. Tijdens zeer regelmatige brainstormsessies, evaluaties en andere redenen om gezellig een
pintje te pakken was Piet altijd van de partij.Hij was altijd kritisch, liet duidelijk zijn mening weten, had een
enorm gevoel voor humor maar bleef ook altijd waardering hebben voor de mening van de ander. En zoals
het een echte hakker betaamt, was ook Piet erg eigenzinnig. We hebben samen veel projecten gedaan waarbij
direct contact was met het publiek. En Piet genoot ervan om met mensen te praten en te geinen. Wat had
hij plezier toen een non met veel gevoel en tederheid over een pas gebeeldhouwde eikel streelde. En wat
stak hij een energie in een fallus tijdens onze beeldhouwsessie op de Beegderheide. Ja, erotiek dat kon
hem wel bekoren. Dat was altijd aanleiding voor groot plezier. Het was voor ons dan ook niet vreemd dat Piet
 – op zonnige dagen – geregeld met  hamer en beitel naar het naaktstrand toog. Hier was hij geregeld te vinden.
Maar langzaam ging de gezondheid  achteruit. Hij moest steeds vaker verstek laten gaan. Enkele jaren geleden
werden we verrast, zeg maar overvallen, door de vraag van Piet of we zijn lijkwade wilden schilderen. Voor ons
een emotioneel moment, maar voor Piet was dit een heel gewone vraag. Voor ons een plotselinge confrontatie
met de eindigheid van het leven. Voor hem een voorbereiding op de dood. Een dood die onvermijdelijk was,
maar voor Piet gewoon bij het leven hoorde. De bijeenkomsten, waarbij we aan de lijkwade werkten waren altijd
gezellig  er werd gelachen en gedronken en Piet wist er altijd wel een feestje van te maken. Hij vond ook dat de
lijkwade na zijn overlijden op de eerstvolgende expositie van HAK moest komen te hangen. Ben ik er toch nog
zelf een beetje bij vond hij. Wat ons betreft willen we deze laatste wens van Piet in het najaar van 2012 graag
uitvoeren. En zullen we een glas op je heffen. We zullen vanaf nu definitief zonder jou verder moeten en dat
doet pijn. Maar we wisten dat dit moment ging komen. Marjan, we weten dat er nu een moeilijke tijd voor jou zal
 komen. Piet had jou zorg en steun al lange tijd hard nodig. Ook dit zul je gaan missen. We wensen je alle sterkte.
 Piet bedankt: Je vrienden van HAK2000 zijn blij jou gekend te hebben.



     
 
naar boven
 


Wim van Baal  (1954)
Beeldhouwer in Steen en Hout

Hij volgde en zestal jaar lang een beeldhouwcursus bij CK in Roermond. Daarna vervolgde hij zijn zoektocht als autodidact.
Geïnspireerd door Afrikaanse kunst, heeft hij een aantal keren  workshops “Afrikaans beeldhouwen” gevolgd bij Afrikaanse kunstenaars.
Daarnaast werkt hij wekelijks met collega-beeldhouwer Cor Poels,   individueel als ook in projecten.
Veel verschillende materialen worden gebruikt, maar vooral hout en verschillende hardsteensoorten hebben de voorkeur.
Momenteel werkt hij minder figuratief, maar abstracter, het weergeven van gedachten / "werkelijkheid"
Voor hem is beeldhouwen een zoektocht naar het terugbrengen tot essentie.


                           

                    

naar boven



Cor Poels  (1963)
Beeldhouwer in Steen en Hout


Wat we hebben en onze kracht is, is onze interesse in het leven, in al zijn aspecten. Dat is de basis van zijn kunstwerken.
Een serie van creatieve gedachten vindt plaats door het onverwachte, het toevallige en het onbekende,
waardoor het onmogelijke mogelijk is geworden en zijn kunstwerken ontstaan.
Een zoektocht is dan weer geëindigd. Elk einde is weer een nieuw begin. 
                            Zijn materiaalgebruik bestaat vooral uit steen, glas, metaal en hout. 
www.corpoels.nl


                          

        


naar boven



Richard van der Sluijs  (1951)
Schilder in acryl, olieverf krijt en potlood.

Hij bekwaamde zich zijn leven lang in tekenen en schilderen en kan daarom als een echte autodidact worden gezien.
Hij schildert abstract en realistisch en gebruikt daarbij een variatie aan technieken, waarbij kleur belangrijk is.
Daarbij speelt een fantasiewereld waarin mensen en dieren een hoofdrol spelen een grote rol in zijn werk.
Acrylverf, olieverf, krijt of potlood en pen worden gebruikt op papier of doek. 
De kijker wordt geprikkeld om zijn fantasie te gebruiken.


                   

         


naar boven



Els Vermeulen  (1957)
Schilder in acryl.
 
Een aantal jaren geleden begon zij, onder deskundige leiding,  aan een teken en schildercursus. 
Zij probeert haar energie en gevoelens door middel van verschillende technieken op papier en doek over te brengen.
Daarbij wordt altijd acrylverf gebruikt.  Schilderen is voor haar een uitdaging waarbij zowel  abstractie als realisme
een uitgangspunt zijn. Mooie lijsten zorgen voor een perfecte afwerking van een schilderij.

                   

           


naar boven

 

Christa Severin  (19??)
Schilder in acryl.

Emotie en ook wel herkenning spelen in mijn schilderijen een belangrijke rol.
Het geeft mij een enorme voldoening als men verrast ofwel emotioneel reageert op een portret dat ik geschilderd heb.
Daarom gaat mijn voorkeur dan ook uit naar het portret en figuratief schilderen

Mijn stijl zou ik willen omschrijven als abstract met realistische afwerking. Soms met veel kleur de andere keer ingetogen.
Daarom heeft het werken met acrylverf mijn voorkeur. Vanwege het sneldrogende karakter van de verf,
dus je kunt eindeloos in een snel tempo veel lagen over elkaar schilderen.
Soms is het ook fijn uit te wijken naar andere thema’s, dus ik heb nog inspiratie genoeg.

 

     

 

    

 

  

naar boven